Infància Orriols és un punt de trobada transformadora per a la joventut. Ara, a través de l’art, s’ha dotat a un grup de joves participants de molt més que un pinzell. El taller de muralisme, impartit per l’artista Alba García, ha permés treballar de manera conscient el seu desenrotllament personal, emocional i artístic.
Per FISAT
“El mural té com a objectiu plasmar i treballar les alternatives al bloqueig emocional, realitzar-lo ens ha permés treballar la cohesió grupal, comunicació i presa de decisions a més de l’autoconcepte. De manera transversal han vist altres alternatives formatives i laborals fora de l’ensenyança obligatòria que coneixen”, explica l’equip educatiu d’Infància Orriols,
En impartir el taller, la il·lustradora Alba García ha facilitat un ambient més distés i ha focalitzat l’atenció plena, cosa que sol costar amb el grup de joves per les característiques que tenen (absentisme continuat, crits d’atenció per conducta en el centre educatiu i nivell educatiu molt baix).
En què consistix este projecte?
La il·lustradora Alba García va impartir una sèrie de tallers dirigits a la infància participant en el projecte Infància Orriols entre el 5 i el 13 de desembre, dissenyats per a fomentar el seu desenrotllament personal, emocional i artístic, al mateix temps que promovien el sentiment d’identitat i de pertinença com a part fonamentals dels seus drets. Estes sessions, que van integrar aprenentatge teòric i pràctic, van abordar diverses àrees clau:
Primera sessió: Creativitat, il·lustració i eixides laborals
En esta sessió inicial, es van realitzar exercicis de creativitat i es van explorar les bases de la il·lustració, aprenent conceptes essencials que els van permetre iniciar-se en esta disciplina artística. A més, se’ls va presentar una visió sobre les possibles eixides laborals relacionades amb l’art i altres disciplines vocacionals.
Segona sessió: Teoria del muralisme i esbós
En esta fase es va oferir formació teòrica sobre el muralisme, abordant la seua història, aplicacions pràctiques, processos creatius i els materials necessaris. També es van realitzar exercicis d’esbós permetent a la infància participant plasmar les seues idees i conceptes en paper. Este taller no sols els va acostar a l’art mural com a mitjà d’expressió cultural, sinó que també va servir perquè exploraren en la seua identitat i autoconeixement en ser elles i ells mateixos els que van dissenyar els personatges del mural inspirant-se en les seues vides.
Tercera sessió: Pintura mural pràctica
L’última sessió va consistir en la creació col·lectiva d’un mural que ara decora l’espai comunitari reforçant la seua identitat, protagonisme i sentit de pertinença. Este procés pràctic va combinar l’aprenentatge tècnic amb una experiència lúdica.
No obstant això, el projecte va ser molt més que una activitat artística: es va plantejar com un espai d’aprenentatge multidimensional que va incloure tallers d’autoconeixement i gestió emocional, el desenrotllament d’habilitats il·lustratives, i l’orientació vocacional. A més, es va compartir un model d’èxit basat en un camí formatiu alternatiu a la universitat, mostrant que existixen diverses maneres d’aconseguir metes personals i professionals.
Esta iniciativa va promoure drets fonamentals com l’accés a l’educació, l’accés a activitats culturals i recreatives, i el desenrotllament ple de la seua personalitat, talents i habilitats. Així mateix, en inspirar a explorar el seu potencial creatiu i emocional, se’ls va brindar l’oportunitat de construir un futur més inclusiu i ple de possibilitats.
Esta iniciativa és finançada per la Generalitat Valenciana. Conselleria de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda. A través d’Igualtat en la Diversitat. Concessió de subvencions a entitats sense ànim de lucre per a finançar projectes de suport a la igualtat en la diversitat.